Hardtail Eller Full Suspension ?

Hvad skal du vælge?

Hvis du står overfor et cykelkøb og er i tvivl om, hvad der passer bedst til dit behov, så har vi her lavet en guide med nyttig information omkring hardtails og full suspension mountainbikes. 

Hardtail: Hvad betyder det og hvorfor?

En hardtail er i ordets betydning en mountainbike uden affjedering bag på. 

Langt overrør og skarpe vinkler er typisk design på de fleste hardtails.

Entry level hardtails fra 5.000,- til 15.000,- har typisk en kende fladere geometri. Det gør den knap så 'aggressiv' som de dyre hardtails.

Effektiv acceleration og kraftoverførsel med kontant og hurtig styring! 

En cykel flyttes af energi i rotation, så derfor er kraftoverførslen meget mærkbar og effektiv på en hardtail, på grund af en stiv ramme med lav vægt.

Fra 6.500,- har en hardtail som regel luft i forgaflen. Dette er en lækker feature for den rigtige 'MTB feeling' Affjedering er en kæmpe stor del at en mountainbikes egenskaber, så naturligvis er der også stor forskel på forgaflerne.

Fra 9.500,- bliver rammen, som er den ubetinget vigtigste komponent, bedre og det samlede udstyrs-niveau endnu bedre.

Konkurrence hardtails fra 15.000,- og op, er typisk stejle i geometrien og gerne under 10 kg samlet vægt. Carbon som materialevalg på rammen øger igen stivhedsfaktoren og sænker vægten.

Vær opmærksom på, at den billigste carbon-MTB ofte har er et lavere udstyrs-niveau end den bedste alu-udgave. Bliv ikke fokuseret på, at det skal være en carbon endnu. Det er for de fleste bedre at gå efter bedre udstyr i en alu-ramme, som kan være ganske overlegen til dine behov.

Hardtail indebærer mindst vedligeholdelse, uden på nogen måde at være vedligeholdelsesfri :-)

Ulemperne ved en hardtail er i største grad den kontante afregning ved kørefejl, og belastningen for kroppen ved længere tid i sadlen. 

__________________________________________________________________________________________________________________________________

En Full Suspension er et stykke kørende ingenørkunst. Der er kæmpe store forskelle på hvordan producenterne hver især har udarbejdet deres systemer. Teknologien udvikles og forbedres hele tiden på geometri, dæmpning mm. Fælles for dem alle er, at de altid selv har lavet "verdens bedste"

I fully-segmentet er her vi ser den største forskel imellem MTB-desciplinerne. I grove træk findes der 5 forskellige MTB-typer.

XC - Cross Country er den hurtigste og letteste MTB-type. Det er den mest udbredte model, der benyttes på sporene i Danmark. Udstyret med omkring 100 mm affjedering og den skarpeste geometri, klatrer den rigtig godt.

XC/TRAIL er en helt ny MTB type, som i den grad er interessant. I takt med at vores dygtige sporbyggere slipper kreativiteten løs i skovene, så stilles der nu også helt særlige krav til køreegenskaberne, til de nye tekniske segmenter på sporene. 100 til 120 mm dæmpning og en anelse fladere vinkler, giver stadigvæk denne MTB evnen til at klatre røven ud af bjerget :-) Der er store forventninger til at denne type, melder sit helt store indpas i fremtiden.   

TRAIL er et udtryk for 'forhindring' her ligger køreglæden i kontrol og teknisk overlegenhed. Her får du hurtigt kongestatus på nedkørslerne. En god trail-MTB er i den grad ikke en langsom cykel, den skal blot bruges rigtigt. Dette er en MTB-type som folk bliver rigtig glade for, så længe farten ikke er den vigtigste faktor. 

ENDURO/DOWNHILL er primært udviklet til nedkørsler. Efter vores overbevisning, så har vi ikke landskabet til denne type MTB's. Men der er stadig få downhill spor i Danmark, hvor denne type MTB, er det optimale valg, for at give denne helt rigtige oplevelse. Hvis man tilbringer noget af sommeren sydpå, i det kuperede terræn, så finder man op til flere downhill spor og bike parks, hvor denne type MTB ville være det fortrukne valg.

En 'fully' er en markant dyrere cykel end en hardtail. Den starter ved ca. 20.000,- for en god mountainbike, som har har det udstyrs-niveau den fortjener. Her vil den stadig være en del tungere end en tilsvarende hardtail.

Mere vedligeholdelse ved flere bevægelige dele. Der skal udskiftes kuglelejer mm, og ofte skal den omhyggeligt checkes igennem. 

Pas på med at få din næste fully købt for billigt. Her vil simpelt udstyr være til hindre for at få de gode køreegenskaber, som ellers karakterisere en god full suspension MTB. 

Kom gerne forbi butikken hvis du stadig er i tvivl om hvad du skal vælge.

Find os

Facebook chat